Ann Handley – The Pioneer

Hi I’m Ann…!

Ann Handley is een ervaren spreker, bestsellerschrijver en een allround powerhouse op het gebied van digitale marketing. Ze is een pionier op het gebied van digitale marketing.

In 2000 verkocht zij haar bedrijf ClickZ. Het bedrijf opgericht in 1997 (zie tijdlijn), is tegenwoordig uitgegroeid tot een van de grootste digitale marketinggemeenschappen ter wereld. ClickZ is er om het laatste nieuws, inzichten en informatie te leveren en bedrijven te helpen navigeren door de technologieën die industrieën transformeren.

Ann is doorgegaan met het trainen van marketingprofessionals over de hele wereld, het leveren van succesvolle strategieën voor haar klanten en het ontvangen van erkenning door de industrie. Ze is de CCO van MarketingProfs, een leerbedrijf dat marketeers de vaardigheden geeft om marketing succes te stimuleren. In Forbes wordt Ann geciteerd als een van de meest invloedrijke vrouwen op sociale media en door ForbesWoman erkend als een van de 20 beste vrouwelijke bloggers ter wereld. Laat ik nu druk bezig te zijn dat onder de knie te krijgen.

In haar boek ‘Everybody Writes’ geeft zij concrete tips over schrijven, gebruik van woorden en grammatica, hoe je een verhaal vertelt en over het verkopen van dingen met woorden. Dit boek is geschreven voor iedereen, aangezien iedereen in zijn dagelijkse routine in e-mails, sociale media, op een blog of website schrijft. Dit boek heb ik inmiddels toegevoegd aan mijn to do list.

De tips van Anne

Nu hoor ik je denken, maar wie geeft er nog om schrijven? We leven in tijd die wordt gedomineerd door korte en scherpe uitingen. Zoals Twitter-streams, Instagram-feeds en Snapchat waar we dingen schrijven als YOLO, LOL en #love… zo lijkt het idee om je op schrijven te focussen een beetje gewoon.

Onze woorden online vertellen onze klanten wie we zijn, eigenlijk is schrijven nu nog belangrijker. Het kan ervoor zorgen dat we er slim of dom uitzien. Je moet je woorden dus goed kiezen, zuinig en stijlvol schrijven met oprechte empathie voor je klant. In content marketing vaak over het hoofd geziene vaardigheid is hoe te schrijven en hoe je een waargebeurd verhaal heel goed kunt vertellen. Daar zal je als schrijver meer waarde aan moeten hechten.

Wat deskundige begeleiding en inzicht van een top marketeer als Ann kunnen we wel gebruiken in het proces en de strategie van het creëren, produceren en publiceren van goede online inhoud.

De verhalenverteller

Praktisch. Bruikbaar.

Inspirerend. Echt. Hilarisch.

Dit zijn de vijf woorden die Ann vaak als feedback krijgt na een keynote speech over marketing. Ze staat bekend als iemand die spreekt over specifieke pijnpunten en unieke uitdagingen van het publiek.

Ann heeft literatuur en journalistiek gestudeerd in Boston. Het begrijpelijk en toegankelijk maken van complexe onderwerpen was voor haar al journalist een obsessie. Het zakelijke publiek moet plezier hebben, want Ann gelooft dat educatie en plezier samengaan. Mensen nemen informatie veel beter op als zij plezier beleven.

De perfecte keynote presentator inspireert niet alleen het publiek. Ann biedt met haar marketing inzichten praktische ideeën en voorbeelden. Je wil namelijk niet dat je publiek weggaat met een vaag ongenoegen gevoel van “Wat nu?”

Ann zet haar publiek aan het nadenken en maakt ze aan het lachen. Iemand die motiverend spreekt en daarmee het publiek activeert. Everyone loves Ann

Wat leren wij van Ann?

Marketeers vinden het soms lastig om van het bekende pad af te wijken, maar volgens Ann is dat waar de magie start. De meest gemiste kans in marketing is het veilig spelen in het algemeen. Ann daagt bedrijven uit groter, brutaler en moediger te zijn. Door grotere verhalen te vertellen, met een gedurfd geluid wat leidt tot dappere marketing. Technologie is leuk maar kan soms in de weg staan bij de oprechte connectie tussen mensen. Je zal je steeds af moeten vragen welke boodschap echt waarde heeft voor jouw klant. Maar om daar te komen zal je de klant goed moeten kennen.

De liefde die Ann heeft voor schrijven helpen haar als spreker, marketeer en ondernemer. Het is een essentiële vaardigheid om contact te maken, aan te spreken en boeiende inhoud te creëren. Het fundament van marketing!

Zie je mij al staan voor het publiek? De mensen lachend om de grap van Nadra als zij haar verhaal verteld, groter…brutaler en moediger? Out of the box is waar de magie ligt, daar wil ik voor gaan.