Bozoma Saint John – The Diverse

Hi I’m Bozoma…!

Bozoma Saint John is a badass. Dat zegt ze althans zelf. Het rijtje power vrouwen is natuurlijk niet af zonder een dame van kleur. Momenteel de Global Chief Marketing Officer bij Netflix. Bozoma is een routinier in de wereld van marketing, branding en technologie. Voor haar succesvolle strategieën is Bozoma zeer gewild bij grote namen, zoals platenproducent Jimmy Lovine en Beats-medeoprichter, die haar rekruteerde om de marketing voor het bedrijf te leiden. Bozoma 0orspronkelijk afkomstig uit Ghana, kwam als immigrant naar Colorado Springs. Zij studeerde Engels en Afro-Amerikaanse studies aan de Wesleyan University.

Haar start in marketing begon al vroeg in haar carrière bij reclamebureau Spike Lee. Aansluitend ging Bozoma merken beheren binnen de PepsiCo-drankportfolio, voordat ze daar Hoofd Muziek en Entertainment Marketing werd. Bozoma stapte over naar Silicon Valley als Head of Global Consumer Marketing bij Apple Music & iTunes. Uiteindelijk verliet ze haar baan als marketing executive bij Apple Music om de taak op zich te nemen het imago van Uber een boost te geven. Ik snap wel waarom een bedrijf als Netflix Bozoma wilde strikken.

Toonaangevende bedrijven werken actief om meer diversiteit op allerlei niveaus te krijgen, vooral op directieniveau. Maar om nu te zeggen dat Saint John voor de rol werd gekozen vanwege haar afkomst en geslacht zou onjuist zijn. Want haar ervaring op het gebied van marketing en cultuur is weergaloos.

Bad Ass Boz

Er is niets meer badass, dan te zijn wie je bent! Bozoma heeft het vermogen om virale ervaring te creëren, zo ontstond ook de ‘The Badass Workshop’. In een cursus online leert zij je de belangrijkste elementen van hoe je door het leven en het bedrijfsleven kunt navigeren. Met de bedoeling je te brengen op het niveau van de ervaring en instrumenten die Bozoma in haar eigen leven heeft geleerd. Ze vertelde over haar carrière, het vertegenwoordigen van vrouwen van kleur op de werkvloer en je meest authentieke zelf zijn.

Haar sleutel tot succes

Ondanks haar indrukwekkende carrière gaf Bozoma toe dat de overgangen in haar carrière moeilijk waren. Toch leerde ze om op haar instinct te vertrouwen. Bozoma moest haar werk laten zien en actief zijn om erkenning te krijgen voor het werk en dat wat ze deed.

Over innovatie vertelt Bozoma dat niemand wist wat ze eigenlijk aan het doen waren. Iedereen verzint wat, en we noemen het ‘innovatie’. Een aspect van innovatie is volgens haar ‘fake it until you make it’. Het is een mix van kennis, en het dan toe te passen op dingen waar Bozoma niets van wist. Iets nieuws creëren, wat nieuwe magie oplevert en vertrouwen dat dit nieuwe recept zal werken.

Als een van de weinige vrouwen van kleur in Tech vertelt Bozoma dat het echt moeilijk is zich te manifesteren. Ze moet zich keer op keer bewijzen, dat ze weet waar ze over praat en het is ingewikkeld om er niet boos over te zijn.

Bozoma staat bekend om haar gedurfde smaak voor mode en stijl. Ze valt op doordat in haar werk niemand in de directiekamers op haar lijkt. Bozoma moedigt vrouwen aan om te werken als hun volledige authentieke zelf. Door niet in te stemmen met wat vrouwen van kleur is verteld hoe zij eruit zouden moeten zien en hoe zich te gedragen. In plaats van zich te conformeren, zegt Bozoma dat opvallen een belangrijke drijfveer is geweest voor haar succes.